Nieuwe richtlijnen e-mailmarketing

Steeds vaker sturen bedrijven en organisaties mailings per e-mail, fax of sms, omdat deze manier van communiceren relatief goedkoop is en resultaten uitstekend meetbaar zijn. Heel veel e-mailberichten die u ontvangt vallen onder de categorie SPAM. Spam is uiterst irritant en goed bedoelde e-mailberichten, zoals uw digitale nieuwsbrieven verdrinken tussen allerlei berichten over viagra, casino’s en manieren om snel geld te verdienen.

 

Nog even en dan is dat echt over (alhoewel?): vorig jaar is de Eerste Kamer akkoord gegaan met een wijziging van de telecomwet, een wet die ondermeer inhoudt dat u vanaf 1 juli 2009 niet meer…

ongevraagd een commercieel e-mail, sms- of faxbericht bericht mag sturen.

 

Toestemming is nodig
Per 1 juli 2009 geldt er een algeheel spamverbod in Nederland. Deze wet was al van kracht voor privépersonen maar wordt vanaf 1 juli doorgetrokken naar een algeheel verbod.

 

Maar mag u dan geen commerciële berichten meer versturen?
Ja, dat mag dan nog steeds als u maar voldoet aan een aantal voorwaarden. U heeft vooraf toestemming nodig van de personen of bedrijven aan wie u een bericht wilt sturen of uw mailbestand bestaat uit abonnees die al een bestaande klantrelatie met uw bedrijf of organisatie hebben. Uw e-mailbericht moet voldoen aan de onderstaande punten;

·het e-mailbericht laat duidelijk zien wie (identiteit) de afzender is;

·het e-mailbericht heeft een afmeldlink, zodat men zich makkelijk kan afmelden;

·het e-mailbericht bevat een duidelijk en geldig e-mailadres of postadres.

 

Wanneer bedrijven zich niet aan deze wetgeving houden riskeren zij een boete van maximaal € 450.000,-.

 

Wat houdt die toestemming precies in?
‘Voorafgaande toestemming’ betekent dat een abonnee uitdrukkelijk en geïnformeerd toestemming moet geven voor de ontvangst van bepaalde berichten. ‘Uitdrukkelijk’ betekent dat een abonnee zelf aangeeft dat hij een bericht wil ontvangen door een kruisje op een webformulier te zetten of ‘ja’ moet invullen. ‘Geïnformeerd’ impliceert dat een abonnee weet waar hij ‘ja’ tegen zegt.

Onduidelijke teksten zoals ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en haar partners’ acht OPTA daarom in strijd met de wet.

 

Eigen klantenbestand

Maar hoe zit dat dan met het de door u jarenlang zorgvuldig opgebouwde klantenbestand? Een bestand geldt alleen als u vooraf toestemming heeft gekregen of als er sprake is van een bestaande klantrelatie. Als daar geen sprake van is, is het gebruik van het e-mailbestand in strijd met de wet.

 

Natuurlijk is het altijd het beste om goed te luisteren naar uw klanten. Vraag of ze interesse hebben in uw nieuwsbrief en leg hun voorkeuren zorgvuldig vast. Zorg ervoor dat af- en aanmeldingen correct verwerkt worden en houdt uw mailbestand up-to-date. Zorg ervoor dat onder elke nieuwsbrief of commerciële e-mail de mogelijkheid is om (bij voorkeur automatisch) af te melden.

 

Omdat Leo ten Have creatieve communicatie de nieuwe telecomwet niet wil overtreden verzoeken wij u vriendelijk om u (wanneer u zich nog niet heeft aangemeld) via het onderstaand inschrijfformulier aan te melden.

 

Inschrijfformulier UPDATE

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.