Waarom elke website een e-mail nieuwsbrief moet hebben

E-mail nieuwsbrieven zijn een krachtig communicatiemiddel, een fantastisch direct marketing instrument. De ontvanger heeft zich vaak zelf ingeschreven dus kun je zeggen dat de lezer interesse heeft in uw organisatie. De e-mail nieuwsbrieven zijn snel te verspreiden en het aantal potentiële lezers is enorm. Vergeet daarbij niet dat interessante artikelen worden doorgestuurd aan anderen, die niet in uw bestand staan. Daarnaast heb je geen print-en distributiekosten. Lees snel verder waarom ook uw website niet zonder nieuwsbrief kan. Met een e-mail nieuwsbrief kunt u stelselmatig contact onderhouden met (potentiële) klanten. Daarbij komt u erg dichtbij, namelijk in zijn Postvak IN. De combinatie van ‘push’ en ‘pull’ marketing maakt e-mail nieuwsbrieven zo effectief. Je ‘pusht’ mensen met een voordeel (bijvoorbeeld een eenmalige korting) om zich te abonneren op de nieuwsbrief, en ze ‘trekken’ uw informatie vervolgens vrijwillig naar zich toe. Dit push-pull-principe maakt e-mail nieuwsbrieven ideaal om:

  • Naams- of merkenbekendheid en zichtbaarheid te vergroten
  • Meer en vaker bezoekers op je website te trekken
  • Je naam als ‘deskundige’ te verstevigen
  • Een relatie met (potentiële) klant op te bouwen
  • Gegevens van lezers te achterhalen

Let hierop bij een e-mail nieuwsbrief

Selecteer de inhoud van de nieuwsbrief kritisch en zie er nauwlettend op toe dat u schrijft over onderwerpen die van belang zijn voor uw publiek en laat de onderwerpen niet alléén over uw bedrijf gaan. Als u waardevolle informatie geeft, kunt u niet alleen laten zien wat u weet van uw vak, u kunt uw lezers ook bewust maken van zaken waarvan ze zich anders misschien niet bewust waren geweest. Bovendien blijft u met een waardevolle nieuwsbrief op een positieve manier onder de aandacht van uw (potentiële) klant. Als u schrijft over uw bedrijf, zorg er dan voor dat de inhoud van direct belang is voor lezers. Informatie weggeven is dus een zeer effectieve marketingstrategie. Het kan dan zelfs voorkomen dat uw lezers u gaan vragen wanneer u weer met een nieuwsbrief komt. Zorg voor kwaliteit én voldoende variatie, zodat iedereen uit uw e-mailbestand aan zijn trekken komt en de nieuwsbrief zal willen blijven ontvangen. Zorg er ook voor dat lezers zich kunnen afmelden. Niet alleen bent u dat verplicht, maar niets is irritanter dan een nieuwsbrief ontvangen die je niet kunt opzeggen. Niet iedereen is geïnteresseerd in het wel en wee van uw organisatie. Door het afmelden beschikt u tevens over een groep ‘warme’ lezers. En die zijn  waardevol voor u.

Wanneer is een e-mail nieuwsbrief waardevol?

Een nieuwsbrief wordt een informatieve en waardevolle bron, als:

  • Relevante artikelen die de lezer aanspreekt
  • Door link naar uw website en andere relevante websites
  • Antwoorden geeft over vragen die de ontvanger bezig houdt
  • De lezer stimuleert te reageren en met u mee te denkt, ook over de onderwerpen keuze.
  • De e-mail nieuwsbrief regelmatig verschijnt.

Hoe lang is een e-mail nieuwsbrief?

Maak de e-mail nieuwsbrief niet te lang. Uw lezer moet geboeid blijven. Vier a vijf onderwerpen maximaal. Ieder artikeltje heeft een korte krachtige inleiding waar de kern van het verhaal in staat, met een doorlees mogelijkheid naar de website. Als men echt geïnteresseerd is neemt men wel de moeite om door te lezen.

Onderwerpregel van jouw e-mail nieuwsbrief

De onderwerpregel moet direct aandacht vragen en de lezer stimuleren deze direct te openen. De lezer bepaald in een split second of hij de informatie interessant vind en zal op basis daarvan verder gaan. De inhoud van de onderwerpregel is misschien wel het belangrijkste tekstblok, besteed er aandacht aan anders is al uw moeite voor niets geweest.

Frequentie van de e-mailnieuwsbrief

De frequentie van de nieuwsbrief is sterk afhankelijk van uw organisatie. Als u niets te melden heeft moet u dat niet doen. Ook is het afhankelijk van de tijd en het geld dat u erin wilt steken, maar de meeste nieuwsbrieven verschijnen tweewekelijks. Besluit u om te starten met een e-mail nieuwsbrief maak dan een productieplan en bepaal hierin op welk moment u wenst te verschijnen. Zorg dan ervoor dat u de planning haalt en begin tijdig te schrijven.

Begin nu met e-mail nieuwsbrieven

Verstuurt u nog geen e-mail nieuwsbrief, begin dan vandaag nog. Om de kosten hoeft u het niet te laten. Er zijn al internetprogramma’s die het (bijna) gratis aanbieden. Starten, en onze hulp nodig? Leo ten Have creatieve communicatie helpt u bij het inrichten van de e-mailnieuwsbrief en het opzetten van een productieplan. Zelf geen schrijftalent maar u wilt toch een nieuwsbrief. Ook dat kunnen wij voor u regelen. Bel (0314) 34 02 05 of mail (klik hier) voor het maken van een afspraak

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.