De rol van social media in marketing & internetstrategie

Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.

De rol van social media

Mensen hebben vijf sociale basisbehoeften. Marketeers zijn bezig met het voldoen aan deze basisbehoeften van de mens. Sociale media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken.

Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. Door goed om te gaan met sociale media worden bedrijven en merken deel van het ‘netwerk’ en van de ‘peers’ waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. Social media marketing speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven en binnen Public Relations.

De sterke kanten van social media:

  • berichten vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. Op 8 september werd een aardbeving in Nederland gevoeld. Enkel seconden er na werden de eerste berichten hierover via Twitter verspreid.
  • De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden.
  • Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches.
  • Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen.
  • Social media laat consumenten op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.
  • Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het relatief objectieve en betrouwbare karakter.

Maar social media kent ook zwakke kanten:

  • Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen.
  • Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is.
  • Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.

Merken worden vrienden

Ruim 90% van de Nederlandse topmerken is de consument gevolgd naar social media zoals Facebook, Hyves en Twitter. Vodafone is het meest actieve merk van Nederland. Bedrijven investeren fors in social media door een Social Media Manager aan te nemen, tooling en software aan te schaffen of campagnes te voeren. Het realiseren van engagement blijft vooralsnog lastig in de praktijk voor een gemiddeld merk. Het overgrote deel van de bedrijven verwacht de investeringen in social media in 2012 verder te verhogen, zo blijkt uit onderzoek van Social Embassy onder adverterende bedrijven.

Tien vuistregels

DotCommerce heeft een benchmark studie uitgevoerd onder Britse online-retailers naar het gebruik van social media. Het bureau stelde top-10 lijstjes samen met tips over het gebruik van Facebook, Twitter en user generated content. In het rapport staan cijfers over de populariteit van social media bij de honderd onderzochte webwinkels. DotCommerce maakte tenslotte een ’top-tien-lijst met algemene tips, die hieronder kort zijn beschreven.

1. Focus op  doelen, niet op kanalen
Stel uw bedrijfsdoelen en algemene strategie voorop bij de keus voor social media.

2. Bepaal wie u allereerst wilt bereiken
Analyseer uw doelgroep en participeer in de social mediakanalen waar zij zich bevinden.

3. Meten is weten
Zoals bij alle marketingactiviteiten is het belangrijk om te achterhalen of wat u doet ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Maak gebruik van tracking url’s om het aantal kliks en het bezoekersverkeer vanuit social media-kanalen naar uw website te meten.

4. Achterhaal wat erover u wordt gezegd
Maak gebruik van alerts om te achterhalen wie wat waar zegt over uw merk.

5. Actie en reactie
Indien iets over u wordt gemeld binnen een social media-kanaal, reageer hier dan zo snel mogelijk op of onderneem actie.

6. Wees eerlijk
Als u een fout begaat, geef deze dan toe en zet het recht; binnen social media moet u geen zaken verdoezelen.

7. Gebruik social sharing links
Voeg ‘stuur door-links’ toe aan uw webpagina’s en e-mails om gebruikers aan te sporen uw content te delen met andere consumenten.

8. Zorg voor toegevoegde waarde
Informatie waar consumenten en uw bezoekers daadwerkelijk iets aan hebben is doorslaggevend voor het succes van social mediamarketing.

9. Vermijd te veel promotie
Praat niet alleen over uw eigen bedrijf/merk; probeer ook algemene content in uw verhaal op te nemen waar uw doelgroep in is geïnteresseerd.

10. Maak deel uit van de community
Social media is all about people. Dus personaliseer uw merk en maak deel uit van de conversaties.

Het complete rapport, met meer informatie en tips over de afzonderlijke sociale media, vindt u via de link So-Commerce in (pdf).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.