Vijf goede redenen om een eigen relatiemagazine te starten

Een eigen relatiemagazine is een wens van veel ondernemers maar stuit vaak op praktische bewaren. Argumenten zoals te opdringerig, heeft geen toegevoegde waarde, is te duur, te bewerkelijk en niet vol te schrijven worden dan genoemd.
Wij geven u graag vijf goede redenen om wél een eigen relatiemagazine te starten.

LTH_5626bewerkt

Opdringerig?

Uit onderzoeken in Nederland en Engeland blijkt dat een eigen magazine juist een positieve waardering oplevert. Relatiemagazines worden, in tegenstelling tot radio- en televisiespots of direct mail, nooit irritant of opdringerig worden gevonden. Zij hebben juist een positief effect op het imago van een merk of bedrijf. Hoezo opdringerig?

Toegevoegde waarde

Het Engelse onderzoeksbureau Millward Brown doet al jaren onderzoek naar de effectiviteit van relatiemagazines. Samengevat kan worden gesteld dat relatiemagazines een substantieel effect op merkbewustzijn, klantentrouw en verkoopcijfers hebben en new business genereren.

Lezers besteden gemiddeld 25 minuten aan een relatiemagazine. Bijna de helft van de ontvangers leest het blad helemaal, een kwart bewaart het blad en eenzelfde percentage geeft het door aan een collega.

94% van de lezers vinden relatiemagazines informatief, onderhoudend (59%), en leuk om te lezen (75%).

Een relatiemagazine vergroot het vertrouwen in de reputatie van het merk en de kwaliteit van de producten en service. Dit vertrouwen zorgt er voor dat tweederde van de lezers zegt in de toekomst producten te zullen aanschaffen die in het magazine worden besproken. Een derde heeft dit zelfs al gedaan! Twijfelt u nog over de toegevoegde waarde?

Duur?

Marketing- en communicatiebudgetten worden vaak al te vanzelfsprekend aan advertenties gespendeerd. En u weet adverteren is niet alleen ‘schieten met hagel’ maar ook duur, omdat de boodschap tientallen malen herhaald moet worden voordat hij doordringt. Voor ongeveer 50.000 euro heeft u:

  • tien kwart advertentiepagina’s full colour advertenties in De Gelderlander;
  • acht hele advertentiepagina’s (fc) in Achterhoek Magazine;
  • één 1/1 gewone advertentie (z/w) in de Telegraaf.

Voor veel minder dan de helft heeft u een eigen relatiemagazine met interviews, achtergrondartikelen en rubrieken die er voor uw vakgebied toe doen. Een full colour glossy relatiemagazine, met professionele illustraties en fotografie en een gegarandeerd bereik. U vindt het nog steeds duur?

Bewerkelijk?

Wellicht is het maken van een relatiemagazine voor u bewerkelijk als u alles zelf wilt doen. Als u het uitgeven wilt uitbesteden dan kost het u niet meer tijd dan een korte vergadering.

Vooraf wordt een klantspecifiek bladformule ontwikkeld. Ervaren tekstschrijvers overleggen en schrijven artikelen op basis van het bladconcept. Vormgevers brengen kopij en beelden tot leven in pagina’s.

Vóór druk krijgt u de glossy onder ogen en geeft u uit eindelijk zelf de druk op de knop voor vermenigvuldiging. Hoezo te bewerkelijk?

Een eigen relatiemagazine niet vol te schrijven?

Nieuws wordt gemaakt, zo was het en zo zal het blijven. Wat u wellicht onbelangrijk vindt, vindt uw lezersgroep juist weer interessant.

Met een bladformule die het midden houdt tussen vakblad en human interest, biedt u uw relaties een mix van verdieping (thema’s), praktische informatie en verstrooiing. Volgens een journalistieke aanpak worden nieuwe ontwikkelingen belicht aan de hand van personen, projecten en praktische handreikingen. Hoezo niet vol te schrijven?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw eigen relatiemagazine?

Maak een afspraak en bel (0314) 34 02 05

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.