Entrepreneurs. Een uniek soort der mensheid.

Een volk dat zich onderscheidt door anders te denken, tegen de status quo aan trapt en zichzelf, maar ook andere probeert te verrijken met ideeën, producten of services en financiële middelen. Entrepreneur, een woord met voldoende associaties, zowel positief als negatief. Noem ze zoals je wilt, maar je kan niet om ze heen.
 
Zij zijn diegene die inspireren, innoveren, shockeren, efficiënter te werk gaan en bovenal zorgen dat de algehele samenleving er op vooruit gaat, hoe je het ook wendt of keert.
De zakenman met zijn unieke visie en perspectief is betrokken bij het ontdekken, evalueren en exploiteren van een kans dat leidt tot meer waarde (Tan, 2006). Zoals Tan het verwoord, volgens het 4P framework, is het ondernemersschap een proces waarbij pioniers geleid worden door zijn creatieve perspectief, zich mengt in het uitoefenen van creativiteit of innovatieve activiteiten dat vervolgens leidt naar een bepaalde graad van prestatie.
Tot op zekere hoogte weet de gemiddelde ondernemer zijn visie op andere over te brengen, maar er bestaat altijd een deel dat de massa niet bereikt. Het zou zonde zijn als uw ideeen nooit uw hoofd verlaten. Het is zaak dat de massa overtuigt moet worden van de entrepreneurs’ visie. Dat begint met communicatie.
Kom eens langs of maak een afspraak om uw visie te delen en wij verwoorden uw perspectief in woord en beeld. Zorg ervoor dat de mensen, zowel binnen als buiten je bedrijf, op de hoogte zijn van de visie. Wanneer mensen niet op een lijn zitten binnen uw organisatie, komt politiek om de deur kijken en mengt zich in de strijd. Meestal met een negatief einde.
Perspectief. Er is altijd een betere weg.
De entrepreneur zet een vraagteken bij de huidige manier van werken. Probeert het op een nieuwe manier, met als gevolg dat het efficiënter en/of effectiever wordt. Anders gezegd: changing the game. De wijze woorden van George Bernard Shaw kunnen het niet beter verwoorden. “The reasonable man adapts himself to the world; te unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself.”
Pioniers. Entrepreneurs zijn pioniers.
Het maakt dan ook niet uit of het bedrijf van de grond af gegroeid is tot conglomeraat of het uitvoeren van bedrijfsmatige risico’s nemen in een gevestigde orde. De pioniers zijn trouw en hardvochtige kampioenen als het gaat om creativiteit of innovaties.
De entrepreneur is vol met passie als het gaat om zijn visie en zij geloven er heilig in. Zij doen er alles aan om de droom te verwekelijken en successen te boeken. John Scully zei hier het volgende over. “The best way to predict the future is to invent it.”
Praktijk. De entrepreneur weet te overtuigen.
Weten te overtuigen is een aspect van leiderschap. Zorgen dat de mensheid naar plaatsen komt waar zij anders niet heen gaan. De entrepreneur zorgt stellig dat zijn visie over komt en overtuigd dat zijn visie de visie van de toekomst is. “God helps those who help themselves.”
Prestatie. Entrepreneurs zijn resultaatgericht.
Zij houden zich bezig met het zoeken en exploiteren van mogelijkheden. Zij inspireren door visie en vormen de toekomst om impact te maken op de samenleving. Want uiteindelijk gaat het om de mensen. Vergeet Marxisme, dat er vanuit gaat dat kapitalisten de mensheid gebruiken om arbeidsplaatsen te vullen. Het begrijpen van levensbehoefte en wensen, alsmede haar kunnen. Het gaat om het verrijken en verbeteren van de kwaliteit van het leven, de mensheid de mogelijkheid bieden om waarde te creëren en ervoor zorgen dat zij er met volle tuigen van genieten kunnen.
 Ma, H., & Tan, J. (2006). Key components and implications of entrepreneurship: A 4-P framework. Journal of Business Venturing, 21(5), 704-725.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.